I dette interview skal du møde iværksætteren Daniel Johannesen.
Redigeret: Siden dette interview blev lavet, har Daniel startet Watery og solgt Neutrons.dk.
i en alder af kun 16 år!
Han kommer fra Horsens og samtidig med virksomhederne og hans svømning, går han på HHX i Horsens på finans-linjen.
Jeg har været så heldig, at møde Daniel i min netværksgruppe. Daniel er super interessant med meget på hjertet. Hvem kunne tro, at en 16-årig kunne kaste så mange guldkorn fra sig?
Nok om hvad JEG synes, lad os springe til interviewet.
Hvad ser du som dine styrker og svagheder?
Mine styrker er helt sikkert min vedholdenhed og grundighed i alt jeg beskæftiger mig med. Går jeg først ind i noget, arbejder jeg med projektet indtil jeg selv er tilfreds. Dette ses både i forhold til min skolegang, svømningen og mine virksomheder.
“Alt jeg gør ses ud fra synspunktet om at det bedste aldrig er godt nok”.
Dette kan dog også hurtigt blive min svaghed, da jeg bruger ALT for lang tid på ting, som burde tage en fjerdel af tiden. Og det medvirker, at jeg aldrig har nok timer i døgnet. Jeg kan sidde og rette og optimere i en SEO tekst i flere timer i træk, uden jeg reelt kommer videre. Og det kan både være godt eller skidt.
Hvad gør du for konstant at forny dig og tillærer dig ny viden og hvordan?
Dette med at tillærer mig ny viden, gør jeg rigtig meget i. Dagligt tjekker jeg amino, har signet op på en helt masse gode nyhedsbreve, så jeg dagligt får en 5-10 mails fra respekterede ”guruer” indenfor iværksætteri. Udover dette, er jeg medlem af facebookgrupperne ”UngIværk” og ”Iværksætternetværk”, og så er jeg ikke bange for at skrive rundt til forskellige eksperter, for at erhverve mig viden.
Jeg har fået fortalt, at I er 2-3 personer I Neutrons.dk? Hvordan er det at arbejde i en gruppe omkring et iværksætterprojekt?
Ofte går folk solo fra starten, og det kan nogle gange være svært, for det enkelte individ, at varetage samtlige opgaver i en nystartet virksomhed.
For mig personligt, har det betydet rigtig meget, at jeg havde et par kammerater fra Horsens, som allerede var inde i iværksætterverdenen. Efter et par snakke med dem, tilbød de mig, at jeg være med i et nyt projekt.
Dette blev starten på Neutrons.dk.
“Det har været guld værd, at komme ind i et team som kunne lære fra sig.”
Uden dem, var jeg sikkert ikke startet den dag i dag. Hvem ved fra starten af, hvad man skal gøre i forhold til logistik, moms og webshops? Uden drengene, var jeg højst sandsynlig gået i stå – for på daværende tidspunkt vidste jeg intet.
Nu får du dine produkter produceret i USA – hvordan har processen været i forhold til at få indledt det samarbejde?
Det har været en længere og meget svær proces, men samtidig meget lærerig. I første omgang var det jo en kickstarter-kampagne, som vi syntes så rigtig spændende ud, og som vi kunne se et potentiale i. Så vi kontaktede Bunga Jungles, som står bag kampagnen, og de ville meget gerne indlede et samarbejde med os, hvor vi skulle stå for distributionen her i Skandinavien.
Men det har altså ikke bare været lutter nemt. For da vi første skulle bestille en stor omgang hjem fra USA, blev den væk i posten over i USA. Det mest katastrofale der kunne ske, skete! Vi kunne jo intet gøre her i lille Danmark. Det var næsten ved at lukke os før vi overhovedet var startet. Men vi fik skrabet nogle flere penge sammen, og fik bestilt en ny leverance.
Vi var ‘Back on track’.
Hvordan kan det være at du kiggede mod USA efter en producent frem for Danmark hvor du er bosiddende?
Umiddelbart var det bare fordi, at vi så et potentiale i dette produkt fra USA. Bunja Jungles havde ingen intentioner om, at sælge produktet i Danmark, da markedet simpelthen er for lille. Vi kunne derfor nærmest få markedet for os selv uden konkurrence – i hvert fald til at starte med.
Det var også derfor, at vi kunne få eksklusivt distributionsret her i Danmark.
Nu er markedsføring vigtigt for enhver virksomhed, hvordan har du grebet denne udfordring an?
Dette var et punkt jeg var helt uprøvet på, men jeg tog alligevel imod det med stiv arm, og forsøgte fra starten med det jeg vidste. Dvs. lidt reklame på Facebook, lidt optimering af SEO på vores hjemmeside og Linkbuilding. Det var altså det helt basale, hvorefter jeg senere hen har prøvet Facebook ads, Google Adwords osv.
Tilmed med stor succes.
I forhold til Google nåede vi også op på side 1 på en søgning, som ”mobilholder”, hvilket gav op mod 10 besøgende om dagen.
Ikke et interview uden at komme ind på netværk, hvordan bruger du Facebook-grupperne om iværksætteri?
Disse bruger jeg rigtig meget til dagligt. Læser stort set alle, som kommer op i mit daglige feed, for hele tiden at erhverve mig nyt viden og et større netværk. Mange af de unge iværksættere jeg kender nu, stammer fra disse Facebookgrupper, hvilket har været rigtig værdifuldt.
Du har tidligere nævnt i en artikel på JA Alumni, at du ikke ville være der hvor du er i dag, hvis ikke det havde været for dit netværk. Kan du uddybe det med eventuelle konkrete eksempler?
Altså uden mine to samarbejdspartnere i neutrons.dk havde jeg formentligt ikke engang været i gang med iværksætteri endnu.
Desuden handler det jo bare om at man ved hjælp af sit netværk, kan erhverve sig nyt viden, og trække på de andres styrker. Så da jeg kendte et par piger fra min gamle skole, som lavede gode videoer, valgte jeg at skrive til dem og tilbyde dem at lave en promotionfilm af Neutrons. Til gengæld ville jeg anbefale dem til hele mit netværk, og det medførte at de siden da har lavet adskillige film for andre iværksættere også. Og det er sådan noget jeg elsker. At man kan hjælpe hinanden, så man begge får noget ud af et samarbejde.
Et tredje eksempel var da jeg for et halvt år siden kom på en ide, om at flere webshops indenfor feks. mobiltilbehør kunne gå sammen, og putte ”rabat-visitkort” i sine kunders pakker. På den måde kunne vi udnytte hinandens kunder, til også at købe hos en selv. Så jeg skrev til flere i mit netværk, og de var med på det. Og sådan har det kørt lige siden, og det er virkelig effektivt.
Hvis du skal give andre unge iværksættere et godt råd med på vejen, hvad skulle det så være?
Gå sammen med andre! 100p. Det er utroligt vigtigt, og har været grunden til at jeg er inde i iværksætterverdenen. Ved at være alene risikere man alt muligt, da der er så meget man skal have styr på. Desuden kan man fordele arbejdet ud over flere, også bliver det altså bare det sjovere, når man er flere til at dele en succes.
(PS: Skriv gerne til mig, hvis i har en god ide. Så kan vi helt sikkert finde ud af noget)
Hvad er dit mål for 2016, og har du nået dine mål i 2015?
Mit mål for 2016, er at komme udover webshops-verdenen, og lave noget mere betydningsfuldt. Jeg ved endnu ikke hvad det skal være, men det skal jeg nok finde ud af. Der er flere ideer på tegnebrættet.
Tak fordi du læste med.
Skriv et svar