Nyheder, guides og tips inden for markedsføring på de sociale medier

Iværksætteri, online markedsføring, markedsføring på sociale medier som Instagram, facebook, Twitter og Pinterest

Nyheder, guides og tips inden for markedsføring på de sociale medier
  • Blog
  • Min historie

Unge iværksættere – Mads Herlev har succes som iværksætter

Unge iværksættere – Mads Herlev har succes som iværksætter

Posted on
1. oktober 2015
by Patrickhoffmann

Unge iværksættere – Mads Herlev har succes som iværksætter

unge iværksættere mads herlevMads Herlev, 17, er en ung iværksætter, der gjorde sin barndomsdrøm til realitet, da han som 13 årig åbnede sin første virksomhed, Babytoys.dk.

Siden da er det blevet til endnu en webshop, og jeg har fået fornøjelsen af, at lave dette interview med den unge iværksætter.

Mads kommer fra Odense og når han ikke står i sine forældres garage og pakker ordre, så passer han hans skolegang på HHX, hvor han netop nu går i 2.g.

Mads var allerede som 13 årig fast besluttet på, at han ville tjene nogle penge. Vejen til penge skulle dog ikke ske gennem avisruter som så mange andre – han ville være sin egen chef.

”Det er dårligt lønnet og så skal du gå i sne- og regnvejr.” 

Valget faldt på, at blive erhvervsdrivende i sin egen virksomhed, som han fik stiftet under hans fars enkeltmandsvirksomhed.

Hvilket nærmest var en nødvendighed, da lovkravet siger, at man skal være 18 år, før man kan stifte sit eget selskab – medmindre man får godkendt sin ansøgning, om tilladelse til at drive virksomhed.

I dag har Mads sit eget ApS selskab. Når snakket falder på interessen for virksomheden, bliver det hurtigt fastslået, at Mads gerne vil leve af, at være iværksætter:

”Det med at være selvstændig tiltaler mig enormt meget. Tanken om, at jeg skal arbejde under en anden person, kan jeg overhovedet ikke udstå, og derfor er mit mål at blive min egen chef.”

Hvad ser du som dine styrker og svagheder?

Jeg har nogle svagheder i form af, at jeg ofte har svært ved, at gå på kompromis med andre.

Det skal gerne køre efter mit hoved og mine principper.

Nu driver jeg selv Babytoys.dk og kan derfor gøre 100% som det passer mig.

En af mine stærke sider er, at jeg tør tro på noget stort, og så har jeg et fandens stort gåpåmod, så længe dét er noget, der interesserer mig, tysktimerne i skolen gider jeg ikke, men er det arbejde med Babytoys.dk, er jeg 100% fokuseret.

Hver dag er en udfordring, men hvad gør du for at blive en bedre iværksætter, der konstant fornyer sig og tillærer sig ny viden på internettet, i avisen og i dit netværk?

Jeg læser en masse om iværksætteri på Facebook, hvor jeg har et kæmpe netværk, der besidder de samme interesser som jeg.

Via mit netværk deles der en masse faglig viden, som er guld værd.

Jeg nyder også, at hjælpe andre unge iværksættere – når de stiller mig et spørgsmål, får jeg altid lige vendt nogle ting i hovedet endnu engang.

– Det er super godt og motiverende.

Hvordan koordinerer du din hverdag i forhold til sociale bekendtskaber, skole og din virksomhed?

unge iværksættere mads herlevNår jeg til en dag, hvor jeg simpelthen ikke gider at arbejde, så holder jeg en pause fra det.

..du må ikke tro, at jeg ikke er klar over, at vejen mod succes bliver længere jo flere hviledage jeg tager mig.

Jeg prioriterer min tid, og ønsker ikke at spilde min tid, så jeg udnytter hvert et sekund fuldt ud, om det så er lektier, hygge eller arbejde.

Men det er rigtig hårdt at have to ”fuldtidsarbejde” i form af både skole og forretningen.

Men jeg kan finde plads til både arbejde, skole, kæreste, sociale arrangementer og fitness.

Det kan være hårdt til tider, og der må prioritere noget fra.

Er du i et netværk med andre iværksættere – hvis ja; hvordan benytter du dig af det? Hvis nej; hvorfor/hvorfor ikke?

Jeg netværker ikke specielt meget. Jeg gjorde det i starten, men føler, at går jeg på f.eks. Ungiværk handler det hele om, at folk ønsker at få et tilbud på udarbejdelse af logo og/eller hjemmeside.

Det tilfører mig ingen værdi overhovedet.

Så vil jeg hellere læse noget fagligt stof eller hjælpe andre iværksættere.

Det hjælper mig mere og gavner mig langt mere.

Benytter du dig af sociale medier som Facebook og Instagram? Har det nogen effekt på dit salg af legetøj og evt. hvilken?

Jeg benytter mig af det men jeg har ikke et så stort fokus på det.

Facebook er jeg begyndt at koncentrere mig mere om, men vil meget hellere bruge penge på SEO og Adwords.

De sociale medier er en meget langsigtet strategi, og jeg ønsker mere salg nu og her.

Hvad nu hvis du på sigt får en højere fortjeneste ved, at ligge mere energi i de sociale medier?

Det er korrekt, at man også på sigt vil få en højere værdi. Det er bare sådan, at når man er en mindre spiller, kan man ikke bruge mange penge som først gavner på sigt.

Du er nødt til, at have penge i kassen nu og her, for at kunne bygge videre.

Når du så har en likviditet til, at kunne spytte penge i noget fremtidig investering, ser jeg også de sociale medier som en rigtig god idé.

Men er de sociale medier ikke mange gange en kanal hvor omkostningerne ikke er høje? F.eks. Instagram ville være nemt for dig at få en lang række følgere med lækre billeder som dine leverandører stiller til rådighed?

Jo selvfølgelig.

Det gør jeg også – men jeg går ikke ud og køber Facebook annoncering for flere tusinde kroner.

Det giver ikke mening for mig lige nu.

Nu er du jo kommet en del i medierne som Finans og B.T., er dette noget du har arbejdet målrettet imod, og har du overvejet hvad der skal til, før at du havner på en af store kanaler i 19-nyhederne?

Nogle af medierne har jeg bevidst gået efter men når et medie skriver om en, vil de andre også – og så løber lavinen.

Desværre giver medieomtale desværre ikke salg nu og her, men det gør det vel på lang sigt da kendskabsgraden til forretningen jo er blevet mangedoblet.

Jeg har egentlig ikke overvejet hvad der skal til for, at komme i 19-nyhederne, men det skal være meget spændende og så skal det være relevant for hele Danmark.

Hvornår satsede du sidst og hvor meget satsede du? Var det et nyt produkt eller var det da du startede dit ApS-selskab?

Jeg har lige lavet et stort sats ved at starte webshoppen Kidsliving.dk.

Den har været i luften i knapt en måned, så kan endnu ikke sige, om jeg har satset rigtigt eller ej.

Men det tegner nu ret godt. Hjemmesiden har ikke været specielt billig at få udviklet, samtidig er der også lige kommet 500 nye produkter, som jeg selvfølgelig skal have på lager.

Hvis du skal give andre unge iværksættere et godt råd med på vejen, hvad skulle det så være?

Meget kort: Spring ud i det.

Tanken om at ville starte er ikke nok. De fleste mangler lige at tage ”action” på tingene og få det gjort.

Ofte er det overspringshandlinger som gør, at man aldrig kommer ud over stepperne.

Man kender det fra skolen.

Man udskyder lektierne og får det ikke rigtig altid gjort. Så sidder man som iværksætter – ung som gammel, vil jeg anbefale at gøre et eller andet aktivt nu.

Kontakt en leverandør, opret en prøveperiode på et shopsystem eller what ever. Bare gør et eller andet.

Hvad er dit mål for 2016, og har du nået dine mål i 2015?

Jeg har nået mine mål for 2015, ja.

Jeg har fået Babytoys.dk til at vækste 300% så jeg er godt tilfreds. Launchen af Kidsliving.dk var egentlig mit mål for 2014, men ville hellere gøre det ordentligt, trak processen ud.

For 2016 er mit mål, at jeg gerne vil begynde at eksportere mere. Hvilke lande kan jeg endnu ikke helt sige.

Til at slutte af med, kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor du selv ser dine webshops om 5 år?

Jeg håber, at jeg har et par ansatte til at arbejde i mine webshops og omsætter 10 gange så meget som i dag.

Ingen tvivl om, at Mads Herlev indtil videre har sat sigtekornet efter skyerne – mon ikke han stille og roligt bevæger sig derop ad.

Det er imponerende og inspirerende at høre, hvordan Mads allerede som 13 årig startede sin egen virksomhed – og se hvor han allerede er nu.

Hvis du har lyst til at besøge Mads’ webshops, så er der her links til Babytoys.dk med trælegetøj og babylegetøj og Kidsliving.dk.

AlleBlog

Skriv et svar Annuller svar

ANNONCE

© 2014-2019 Patrickhoffmann.dk. All rights reserved - Del og lån gerne fra mig, men husk at kildehenvise. Kom i kontakt med mig på LinkedIn.