15 nemme måder at optimere din Facebook-side på
Din Facebook-side står klar, du har fået den til at skinne, men du har endnu ikke fået nogen besøgende?
Det er ikke usædvanligt, at der går lang tid før, at der er rigtig gang i din Facebook-side, uanset om du er privatperson eller virksomhed.
Det tager simpelthen tid, at opbygge sig en vis mængde sidevisninger og likes.
Dette er mange gange fordi, at Facebook og ikke mindst internettet er proppet med fansider, grupper mm., så jeg har lavet denne guide på 15 nemme måder at optimere din Facebook-side på.
Forhåbentlig vil de give dig flere visninger, likes og følgere.
1. ”Spread the word”
Mund-til-mund markedsføring er og bliver en fordelagtig måde, at sprede budskabet omkring din Facebookside, Instagramside, hjemmeside.
You name it!
Så spring ud i det, fortæl alle du kender om siden, og få dem til at besøge den og evt. få dem til at dele det med deres bekendte.
100 likes fra venner er bedre end 0 likes overhovedet – alt tæller!
Facebook har funktionen ”Føj personer til gruppe”, som gør delingen super nemt.
Den er i højre side under coverbilledet.
2. Tilpas din virksomhedsside URL
Når du har anskaffet dig dine første 25 likes/synes godt om, giver Facebook dig muligheden for, at redigere din side/gruppes URL-navn (linket).
Det er måske meget rart, at have et URL-navn, der passer bedre til dig selv eller virksomheden.
Så hvis du finder det nødvendigt, er det i hvert fald en mulighed – det er også nemmere at huske frem for en et 8-sifre langt navn efter Facebook.com/xxxxxxxx.
3. QR koder
QR-koder (Quick Response) dukker efterhånden op overalt, du ser dem i aviser, i blade og tilmed på busser.
Fordelen ved en QR-kode er, at de er super nemme at lave, og det kræver kun få sekunder at lede mobilbrugere i retning af din hjemmeside via en smartphone eller tablet med et kamera samt et QR-program.
QR-koder er som sagt super nemme at oprette. Du kan bruge dem på plakater, brochurer, trykte annoncer, din hjemmeside, dit visitkort eller måske produktets emballage.
4. Udnyt dine lister med e-mails
Hvis du er i besiddelse af en liste med e-mails, som alle har godkendt at du sender dem en mail, så er det oplagt at udnytte det nu.
Mange virksomheder bruger bl.a. deres nyhedsbrev til at reklamere for deres profiler på de sociale medier, så hvorfor skulle du ikke også gøre det?
Få god råd til flere salg.
Blot find en måde hvorpå personerne på din e-mail liste får lyst til at tage et kig på din Facebook-side, Instagramprofil m.fl.
Hvis du er en virksomhed, og du endnu ikke aktivt fortæller om dine profiler på de sociale medier i dine nyhedsbreve, så se at få det ordnet – alt reklame er god reklame.
5. Promover på Twitter
Twitter bliver i høj grad anvendt.
– Også på computeren.
Når du benytter Twitter via en computer, vil der på hver profilside være et coverbillede.
Her vil det være oplagt, at skrive URL’en på din Facebook-side på dette coverbillede.
Hvis coverbilledet tilmed er pænt at se på, er dette blot et plus.
Et simpelt ”tweet”til dine følgere kan også skaffe dig trafik til din Facebook-side.
6. Dele andre Facebook-profiler
Ved at dele andre Facebook-profiler, opstår muligheden for, at deres følgere ser dit indlæg.
Nogle af disse følgere finder muligvis dit indlæg interessant, og derved kan det være, at de klikker sig ind på din side.
7. Påvirk læseren
Det lyder lidt lumsk, men nogle gange er det nødvendigt at man skjuler sin oprindelige hensigt.
Man behøver ikke altid fortælle læseren direkte, at de skal besøge din Facebook-profil.
Du kan f.eks. lokke dem med en eller anden grund, som er god nok til, at de klikker sig ind på siden.
Hvis du har lagt en video op på din Facebook-profil, så kan teksten evt. lyde:
- Hun åbner døren og du gætter aldrig hvad der så skete…..
- 13 sekunder inde i sangen sker dette……
8. Facebook promovering
Hvis du har penge til rådighed i forhold til markedsføring, mest for virksomheder, så er Facebook-annoncer en fantastisk måde at annoncere på.
Det er super simpelt at lave annoncen, og med annoncering på Facebook, får du muligheden for, helt præcist at vælge hvem der skal se denne annonce.
Der er intet krav for, hvor mange penge du skal annoncere på, så hvis du blot vil prøve metoden af, kan det gøres for meget få penge.
9. Facebook-boks på din hjemmeside eller blog
Har du en hjemmeside eller en blog, kan du med kæmpe fordel indsætte en Facebook-boks på siden.
Det er nemt at lave, og det giver et dejlig indtryk af, hvad læseren kan forvente på din side.
I boksen vises coverbilledet samt eksempler på dine seneste indlæg.
10. Holdånd
Er i flere om Facebook-siden? Så få de andre til at følge sammen spor som dig, for du vælger jo at følge ovenstående råd, ikke?
11. Anvend YouTube
Er du så heldig, at din du selv eller din virksomhed anvender videoer, så er det oplagt også at uploade dem på jeres YouTube-profil.
Du kan evt. tilføje et link eller et såkaldt ”shout-out” i slutningen af videoen, hvor du reklamerer for din Facebookside og evt. din Instagramprofil, Twitterprofil osv.
Det er også vigtigt at du tilføjer et link i videobeskrivelsen – flere mennesker læser beskrivelsen, end man lige går og tror.
Gennem din YouTube-profil vil du opbygge dig et publikum, der nemt kan dele dine videoer og profil – og lyder det ikke som god reklame?
Bare sørg for altid at have indhold på din profil af god kvalitet – folk gider ikke bruge tid på dårlige videoer og slet ikke at dele det med andre.
12. Føj et link til din Facebook-profil
Din personlige Facebook-profil kan også bruges som reklamesøjle.
Folk der kigger på din profil, går med stor sandsynlighed også ind på din ”om dig”-side, og der kan du med fordel insætte et link til din Facebook-gruppe og din blog.
13. Få følgere til at linke til din side
Detter er et smart trick – lærer du at mestre det, så vil det gavne dig rigtig meget!
Har du en god kontakt med andre sider der er relevante for din egen, så spørg om ikke de vil linke til dig – også hvis det er tilbagevendende følgere som ofte er aktive på din profil – spørg om ikke de vil sprede budskabet, det værste der kan ske, er at du får et nej!
14. Anvendelsen af Google Adwords
Dette er en af de lidt dyrere metoder – og jeg vil ikke anbefale det til at annoncere for din Facebook-side
– medmindre dette er din største salgskanal på den ene eller anden måde.
Ved hjælp af Google Adwords kan du lave målrettet annoncering, så du får det meste ud af dine annoncer – du vælger 100% hvem der skal læse din annonce.
AdWords-annoncer er nemme at oprette, og hvis du skulle have problemer, så yder Google gratis rådgivning langt hen af vejen.
Så hvis effektiviteten skal i top, så spørg endelig Google til råds.
15. Konkurrencer på de sociale medier
De sociale medier er guld værd, men ikke kun dine egne.
Du kan drage fordel af konkurrencer og give-away’s på andre profiler, hvor et af kravene for deltagelse kan være, at man skal gå ind og ’synes godt om’ din Facebook-profil og evt. dele Facebook-siden.
Jeg håber at du fik noget ud af disse 15 nemme måder at optimere din Facebook-side på 🙂
Skriv et svar