Dagligt rekruteres hundredvis af bloggere rundt omkring på blogging-sider, affiliate-sites, Facebook-grupper m.fl. til at skrive sponsorerede indlæg,
Dog er tendensen, at virksomhederne fokuserer alt for meget på, at få flere salg på webshoppen nu og her.
…Men er det reelt set “hurtige salg”, sponsorerede indlæg handler om?
Tja, for at være helt ærlig…. så nej.
Sponsorerede indlæg skal opfattes som en langsigtet investering, og i dette indlæg vil jeg uddybe hvorfor – Forhåbentlig vil det være den sidste gang, at du tænker på et sponsoreret indlæg som en kortsigtet investering.
Til sidst i indlægget kan du læse nogle eksempler på virksomheders erfaring med sponsorerede indlæg.
Lad os komme i gang!
Den nye webshop afprøvede strategien med sponsorerede indlæg
For et par måneder siden, åbnede Frank sin webshop, men salget på shoppen gik sløvt…
Han havde i sit netværk hørt folk snakke om deres succes i forhold til bloggere og sponsorerede indlæg.
Frank tænkte med det samme:
“Jeg må kunne skaffe mig nogle salg på webshoppen med et sponsoreret indlæg”.
Men er det sådan, at virksomheder benytter sig af bloggere for at skaffe salg nu og her?
Fortsæt læsningen.
Det her er hvad Frank gjorde:
Frank fik fat på en blogger – bloggeren havde x følgere på Facebook, x på Instagram og x unikke views på sin blog dagligt.
Det sædvanlige krav fra andre ejere af webshops er, at indlægget indholder minimum 400 ord og 1 link der linker tilbage til webshoppen.
100 kr. lød prisen på..
Indlægget blev skrevet og Frank var æderspændt omkring hele processen!
…men salget udeblev,
og der kom meget få besøgende ind på webshoppen fra bloggen.
Frank var frustreret og meget forvirret – har jeg misforstået noget?
Fortsæt læsningen.
Her er hvad der er gået Franks næse forbi:
Et blogindlæg skal i mange tilfælde anses som et god investering på lang sigt.
(Du kan, hvis du har penge nok og ikke mindst held, generere besøgende og salg via blogindlæg – og hvis det er tilfældet, så klikkede du dig aldrig ind på dette indlæg).
100 kr. for et blogindlæg er et røverkøb – især hvis bloggeren har sit eget domæne (da dette giver et bedre link).
I de fleste tilfælde, kommer der ingen salg fra blogindlæg til 100 kr. – sikkert heller ikke 500 kr.
..og det bringer mig til pointen:
Man skal anvende sponsorerede indlæg hos bloggere i sin linkbuildingstrategi.
Benyt bloggere i din linkbuilding-strategistrategi for linkbuilding
Linkbuilding er meget kort fortalt, en måde til, at give sin hjemmeside værdi, så man kommer længere op i søgeresultaterne – man skal helst ligge i top3.
(Hvis ikke du ikke kender til Linkbuilding, så vil jeg anbefale dig at kigge forbi Torben Lønne’s guide til linkbuidling og læse Henrik Bondtoftes: Linkbuildingbogen)
Så i stedet for, at Frank sidder og holder øje med, om blogindlægget giver besøgende og salg, så burde han allerede være i gang med, at få fat i en ny blogger.
Flere blogindlæg = flere links.
Flere links = mere troværdighed.
Meget kort forklaret:
Det handler om, at skaffe troværdighed hos søgemaskinerne. Søgemaskinernes hovedmål er, at give deres brugere præcist det de søger efter. Hvis én hjemmeside linker til din hjemmeside med ankerteksten “støvsugerpose”, så appelerer den, at der findes noget “støvsugerpose” inde på din hjemmeside. Jo flere der henviser til din hjemmeside med ankerteksten “støvsugerpose”, jo mere troværdigt virker det overfor søgemaskinerne – og søgemaskinerne vil, som tidligere nævnt, gerne gøre deres støvsugerpose-søgere glade, så de sender din hjemmeside op i top3 i søgeresultatet, så forbrugeren finder det de søger.
Fortsæt læsningen.
Benyt den rigtige ankertekst
Sagen er den, at Frank ikke sælger støvsugerposer, men cykelhjelme…
Derfor er det vigtigt, at der i ankerteksten står “cykelhjelm”, hvis det er dette Frank gerne vil findes på, i søgeresultaterne.
– og dette er ene og alene af den grund, at forbrugeren ikke skal finde dig i søgeresultaterne på søgningen “støvsugerposer”.
…men hvad er en ankertekst?
Tja, du har allerede set en ankertekst længere oppe i dette indlæg.
Husker du, da jeg henviste dig til Henrik Bondtoftes bog om linkbuilding?
Dén tekst som linker til bogen, er ankerteksten.
(hvilket i dette tilfælde er “Linkbuildingbogen”)
Et andet eksempel er den velkendte BMI beregner – der er kæmpe konkurrence om præcist dette søgeord, så her er det især smart at have styr på ankerteksten.
Sponsorerede indlæg er en langsigtet strategi
forholdsvis langsigtet… for du skal være indstillet på, at du ikke altid kan regne med et øget antal unikke besøgende og ikke mindst salg promte med, at en blogger lavet et blogindlæg med relevant indhold og ikke mindst den rigtige ankertekst.
På lang sigt, vil det givne indlæg være en faktor blandt mange, som afgør, hvor henne af i søgemaskinerne du er at finde. Hvis du finde relevante bloggere som kan give dig et kvalitetsindlæg med et kvalitetslink, så vil du på sigt kunne måle en stigning af unikke besøgende og højst sandsynlig også salg på din webshop.
Spørgsmålet er, om smilet ikke bliver større når salgene begynder at komme ind via organiske søgninger i søgemaskinerne?
Hvilke erfaringer har virksomhederne med at benytte bloggere?
(Undersøgelsen er lavet af Patrick Hoffmann og ses i sin fulde længde)
.Anonym
Antal sponsorerede indlæg:
“Jeg har købt lidt over 30 sponsorede indlæg.”
Pris:
“Prisen er meget meget forskellig. Nogle gange har vi fået det gratis – altså uden et sponsoreret produkt. Langt de fleste vil bare gerne have et produkt, men vi har givet op til omkring 1500kr/indlæg.”
Salg:
“Det er meget forskelligt om det giver direkte salg, for det meste gør det ikke, men vi har et par, som har betalt alle de andre hjem på et par dage.
Vi gør det kun for linkbuildingen, det andet er bare rart.”
Kommentar:
“Generelt er det meget svært, at se, om det kan betale sig eller ej, vi tjekker en masse forskellige servicer, men det giver heller ikke et helt klart billede. Alle bloggere giver meget positive tal om deres besøgende og antallet af dem. Så det er umuligt at vide på forhånd.”
Fashion-Seller, Cosmos Co, Customfit.eu
Antal sponsorerede indlæg:
“Pas men det er blevet til en del forskellige samarbejder i tidens løb.”
Pris:
“Alt fra gratis produkt til test og op til 2.000 euro pr indlæg.”
Salg:
“Det giver ofte mange visninger, salg derimod er aftagende. Bloggere var især effektivt for 2-4 år siden, hvor det var et relativt nyt fænomen i DK. Der havde læserne ikke reklameparaderne oppe, og de slugte meget af stuffet råt, også selvom det var reklame, og det var anført som dette.
Idag er effekten af bloggere meget svingende. Man kan være heldig at det sælger super godt, men ofte oplever man det modsatte som webshop, hvis der kigges på den korte bane…”
Kommentar:
“Det har givet branding i et eller andet niveau, som har været godt især for Cosmos Co, men som jeg også skrev ved punkt 3, er min erfaring at her og nu salget desværre er aftagende ved denne form for reklame, og jeg tror, at det er en tendens, som vi vil se mere og mere. For brands er det dog en helt anden vinkel, da brandingværdien på den lidt længere bane kan være guld værd…”
“Min erfaring er også, at det oftest ikke kan betale sig rent salgsmæssigt at benytte de helt kendte og mest dyre bloggere, hvis det måles op imod nogle knap så kendte. For ved de kendte bloggere er ROI ganske enkelt i mange tilfælde helt vanvittig i sammenligning med nogle mere ukendte, og oftest også mere objektive bloggere…
Faktisk har jeg bedst erfaring med bloggere, som blogger om nicheområder, og som ikke lever af blogging, eller som har en kritisk tilgang til sponsoreret indlæg, fordi de oftest har den mest ærlige omtale af produkterne, og det kan flere og flere godt gennemskue.
Dem som har affiliate links i samtlige indlæg mm, de har oftest ikke en objektiv tilgang til tingene, da de omtalte produkter enten vælges ud fra, om et firma vil betale dem for omtalen, eller om det er muligt at finde en webshop, som sælger produkterne. Og som blogging er blevet, er rigtig mange desværre blevet sådan…
Men når det så er sagt, så findes der selvfølgelig stadigvæk masser af gode og brugbare blogs, det er dog ikke nødvendigvis de mest kendte, som man skal gå efter, med mindre hele ens strategi er at få et link…”
Andreas Thomsen, Designkataloget.dk
Antal sponsorerede indlæg:
Pas men det er blevet til en del forskellige samarbejder i tidens løb
Pris:
“Alt fra produkter, til 200 kroner,- afhænger meget af kvalitet, har sjældent gået efter gode, som har bedre kvalitet.”
Salg:
“Det har givet meget få salg, men det har givet leads, og link værdi, samt nogle gode fremgange på udvalgte søgeord indenfor det område som der er blevet linket til, så det har da helt sikkert en effekt.
Det er svært, når der bliver arbejdet med SEO at måle hvor stor effekt de enkelte bloggere har haft, men det giver da en meget naturlig link profil. Det giver helt sikkert noget på den lange bane, hvilket også er meningen. Der har været et par “nu og her” salg, med nogle rabatkoder, men ikke noget som har været hel vildt”
Anonym
Antal sponsorerede indlæg:
4
Pris:
100 kr. pr. stk.
Salg:
0
Kommentar:
“Jeg troede faktisk, at jeg ved at købe et sponsoreret indlæg ved en blogger, ville få en masse besøgende fra bloggerens hjemmeside af og nogle få salg. Jeg fik 4-6 besøgende pr. indlæg og 0 salg.”
Skriv et svar