Selvom at Google+ længe har været skydeskive for vittigeheder på de andre sociale medier, nægter Google af give op på deres sociale platform.
Google har valgt at kigge i en anden retning, ved at fokusere på mere interessenetværk end et personligt socialt medie.
Google nævner selv i et blogindlæg, at de med introduktionen af et redesignet Google+, har sat ‘Grupper’ og ‘Samlinger’ forrest og centralt. Dette gør Google+ til dette interessenetværk som de ønsker. Udover dette, er Google+ blevet optimeret til smartphones og tablets – både på Android og iOS, så uanset hvor du connecter til Google+, så vil du få den samme oplevelse uanset om skærmen er stor eller lille.
Med forbrugeren i første række
I et andet blogindlæg fortæller Google, at de har været ude hos forbrugeren og lave forbrugerundersøgelser:
“Vi har brugt en masse timer på, at snakke med passionerede omkring Google+. Vi har besøgt dem i deres hjem, vi inviterede dem med til vores tidlige testgrupper, hvilket har givet os viden om hvordan og hvorfor de bruger Google+.”
“Det mest fremtrædende svar? At have et fantastisk sted at ‘connecte’ med vennerne og deres interesser.Having a great place to keep up with and talk about their interests.”
Velkommen Google+
Da Google+ udkom tilbage i Juni, 2011, var dette ikke noget, der blev reklameret særlig meget med.
Den grundlæggende plan var dog også, at platformen skulle være ultra personligt,
så det kun var brugerens egen cirkel af venner, kollegaer og familie der engagerede med den enkelte bruger.
I bund og grund er det en fin tanke,
…men det tog aldrig fart, og dette er måske også derfor, at Google aldrig har ville nævne deres præcise antal brugere.
Måske i frygt for at blive sammenlignet med Facebook, der både er blevet børsnoteret og ikke mindst deres antal brugere der fortsat vokser – ved udgangen af september havde Facebook 1,5 millarder månedlige brugere.
Det er måske også derfor, at Google vælger, at omtale Google+ som et “socialt lag”, altså endnu et lag til deres mange services, frem for et socialt medie.
Om det redesignede Google+ vil få brugerene til, at komme strømmende til vil tiden vise. Spøgsmålet er, om folk allerede er mættede af sociale medier – og nu hvor Linkedin har overtaget den mere forretningsmæssige del, altså kollegaerne, er spørgsmålet om folk overhovedet vi overveje Google+.
Skriv et svar