Infografik er den mest effektive måde at tiltrække backlinks i 2016.
Det er i hvert fald min påstand, og nu skal du høre hvorfor.
(Vil du selv i gang med at lave din egen infografik, så vil du til sidst i artiklen, kunne finde værktøjer samt et bud på guide til at lave en succesfuld infografik).
Lad os komme i gang.
Infografik – hvad for noget?
Alle elsker det visuelle.
Vidste du, at halvdelen af hjernen har fokus på det visuelle, og at op mod 90% af de informationer, der bliver sendt til hjernen, er visuelle informationer?
For mig er det ikke overraskende. Netop derfor bliver infografikker mere og mere populære i online markedsføring.
Hvad med ROI? (Return of Investment)
Dét er i sandhed op til den enkeltes kompetencer og måske også en smule held.
For som du nok allerede er bekendt med, så kræver det meget mere end blot at have det bedste content.
Seo anno 2016
For SEO anno 2016 handler i høj grad om linkbuilding.
Men hvordan skal nogen kunne linke til dig, hvis ikke de ved at indholdet eksisterer – og på samme tid synes, at det er SÅ meget bedre end alt det andet sprøde indhold på internettet?
Personligt arbejder jeg ud fra ⅖-modellen ift. udarbejdelsen af indhold:
Kort fortalt, så bruger jeg væsentlig mere tid på dét arbejde, der starter efter at indholdet er blevet udarbejdet.
Har jeg eksempelvis brugt otte timer på at skrive, rette, læse korrektur, slette, kreere inforgrafikken mm. til denne artikel, så bruger jeg efterfølgende op mod 25 timer på at sprede artiklen for alle vinde.
Forholdet varierer fra gang til gang, og nogle artikler har selvfølgelig et større potentiale end andre, og derfor bliver der også afsat mere tid til dem.
Best Practice inden for linkbuilding outreach
Der er selvfølgelig mange forskellige meninger og holdninger til, hvad der er best practice inden for linkbuilding outreach.
Det har jeg dog ikke tænkt mig, at gå mere i dybden med i dette indlæg.
Jeg tillader mig dog, at henvise dig til den artikel jeg finder mest dækkende på nuværende tidspunkt: Linkbuilding Outreacch: Psykologien der får folk til at give dig et link.
Infografikker er nemme at forstå og huske
Selvfølgelig forstår du, hvad det er du læser i bogen på altanen, men hvor meget af det du læser, kan du egentlig huske dagen after?
Og dagen efter den?
Der er blevet givet rigtig mange bud på, hvor meget vi reelt set kan huske af de informationer vi sender til hjernen.
Der er blevet offentliggjort en række forsøg på internettet, som giver et nogenlunde billede af, hvor meget – og hvor lidt – vi egentlig husker af de informationer vi sender til hjernen:
Hvad kan infografikker bruges til?
Infografikker kan bruges til alt – dog er der ét punkt, som er ens hos alle de infografikker derude – de bruges til at viderebringe informationer.
Her får du nogle eksempler på hvad infografikker er blevet brugt til at:
- Præsentere undersøgelsesdata
- Rekruttere
- Forenkle kompliceret data
- Vejlede
- Sammenligne
- Skabe opmærksomhed
- Informere forbrugere
Infografikker kan som sådan bruges alle steder og på hvilken som helst platform. Hyppigst ses de på sociale medier, plakater og blogs som den du læser lige nu.
Jeg har fundet et eksempel på en infografik, der anvendes til at informere forbrugerne (jeg spår, at denne type af infografikker kommer til at opleve en stor vækst i de kommende år).
Infografikken er fundet hos Uno-X på deres side med fyringsolie.
Grunden til, at jeg inddrog netop denne infografik er, at den er anderledes end de mange hundredvis af andre infografikker jeg har set.
Normalvis ses meget korte punkter og et illustrativt element til de enkelte punkter.
Men her gøres der i stedet for brug af infografikken til, at informere forbrugerne om nogle af deres forskellige services.
Og lige umiddelbart vil jeg argumentere for, at dette er klart den måde,
jeg foretrækker at få serveret informationer på.
Den helt store uddybning af punkterne er dog begrænset pga. pladsen og den effekt en overflod af tekst det ville give.
Eksisterer der alligevel et behov for, at få uddybet punkterne på infografikken, så kan jeg jo altid fordybe mig ned i teksten.
Dette er også vigtigt at forstå: Kaster du dig ud i, at lav en infografik, så er det sjældent nok blot at indsætte infografikken på siden uden andet content.
Der skal gerne være en tekst nedenfor billedet, som går i dybden med punkterne – især hvis de er skrevet meget kort og muligvis ikke så dækkende som først intenderet.
Om ikke andet, så giver det en SEO-mæssig værdi for siden.
Værktøjer til at lave din egen infografik med
1. Canva (gratis)
Jeg har efterhånden brugt Canva til en del af mine grafiske elementer – både privat og business.
Programmet er et såkaldt drag and drop værktøj, hvor du selv kan justere på størrelserne, indsætte tekst i et udvalg af fonts der på nuværende tidspunkt tæller 170 forskellige.
Elementer og design er frit tilgængelige – der er dog nogle du skal betale for ($1 – €2,5). Er du ude efter et værktøj til at lave illustrative elementer til Facebook, Instagram, din blog m.fl., så finder du også skabeloner i de rigtige størrelser til disse.
Det er gratis at oprette en konto hos Canva. Du kan dog stadig opgradere til premium-versionen ($12.95 i måneden), som giver dig muligheden for, at gøre det design du arbejder med, større eller mindre – hvilket er en funktion, som jeg personligt helst vil undvære.
2. Visme (gratis)
Visme er også et gratis værktøj til at lave infografikker med.
Dog kan du på nuværende tidspunkt kun benytte dig af 5. designs gratis inden for infografikker. 4 designs inden for rapportering og 4 simplificerede designs.
Du kan også bruge Visme til at lave:
- Præsentationer
- Bannere
- Brugerdefineret illustrativt element (du vælger størrelsen)
De gratis designs er ekstrem fede – men du når hurtigt at få opbrugt de designs der er gratis tilgængelige, så derfor bør du overveje, at investere i et standard premium abonnement.
Der er en lang række fordele ved Visme Premium, som adskiller dette værktøj fra Canva.
Bare dét, at du kan benytte dig af de allerede færdige infografikker, hvor du blot skal plotte noget tekst ind, sparer dig for en masse besvær med, at flytte elementer, opdatere grafer osv.
(Du kan opgradere din profil til to forskellige Premium profiler, til henholdsvis $7 og $16 i måneden).
3. Piktochart (gratis)
Piktochart har mange lighedspunkter med Visme. Piktochart tilbyder designs inden for:
- Infografikker
- Præsentationer
- Plakater
- Rapporter
Værktøjet er super let at komme i gang med – og du kan tilmed blot tilmelde dig med din Google+ eller Facebook-konto.
Nedenfor ser du de nuværende 10 standard skabeloner, som Piktochart stiller til rådighed på nuværende tidspunkt.
(du kan selvfølgelig også opgradere til Pro-versionen til $15 i måneden. Antallet af skabeloner der bliver løsladt i din varetægt er lige som ved Visma, uendelige – fik jeg sagt, at du kan se dem alle inden du opgradere til Pro).
Skal jeg tage på et infografik kursus?
Er det nødvendigt med et kursus i at lave infografikker?
Mit umiddelbare svare er nej.
For du kan lige så godt finde inspiration ved at kigge rundt omkring på internettet.
Start eventuel med, at lave en søgning på google eller Bing – der er lavet så mange i forvejen, og mon ikke du kan finde et eller andet interessant der?
Hyr en freelancer
Hvis du alligevel ikke har tiden, lysten eller energien til at fordybe dig i infografikker, data mm., så kan du eventuelt hyre en freelancer.
Der findes en række websites hvorpå, du kan outsource dit arbejde.
Her er et par stykker af dem:
Fælles for dem begge er, at portalerne har været aktive længe, og at de begge har et utal af løste opgaver allerede. Upwork nævner selv på deres hjemmeside, at der er blevet færdiggjort over en milliard opgaver!
Imponerende!
Har du ikke lyst til at outsource opgaven til en freelancer, så er du måske mere interesseret i, at få succes med din helt egen infografik. Nedenfor har jeg udformet mit bud på en guide til den perfekte infografik.
Den definitive guide til at lave en succesfuld infografik
Det jeg ser som et succeskriterie ved en infografik er, at publikum tænker noget i retningen af “Dét der, det ser satme godt ud! Det må jeg bare vise Anders, Mette og alle de andre på de sociale medier!”. Men for at dette kan lade sig gøre, er det nødvendigt først at finde ud af, hvad din målgruppe synes er interessant.
Når det kommer til idégenerering, tales der ofte om konceptet med at tænke ud af boksen. Dette er der en rigtig god grund til – nemlig den, at mange tror, at deres branche er røvkedelig og umulig at gøre interessant for målgruppen.
Her stiller jeg mig lodret uenig.
For alt kan gøres interessant, i hvert fald næsten alt.
1. Emnet der slår kegler
Har du fundet frem til, hvad er kunne være interessant for målgruppen, så kan du så småt begynde at generere ideer. Evt. ved at tage et smut forbi Google eller Bing og se om de kan bidrage med indspark af den ene eller anden art.
Oftest er det ikke kun de ideer du bliver fremlagt, som er interessante, men også de ideer der bliver genereret, som et resultat af alle du informationer og indtryk søgemaskinen har givet dig.
Lav derefter en Brainstorm sammen med dit team af medarbejdere, og se om ikke i kan finde et interessant emne. Som nævnt tidligere, indeholder infografikker ofte data af den ene eller anden art, så det er helt klart smartest at vælge et emne, hvor det er muligt at finde indformationer.
2. Dataindsamling
En god forståelse for emnet, en bred vifte af data og et flot visuelt udseende er kilden til en succesfuld infografik. Kig derefter data og statistikker, der understøtter emnet – er det danske statistikker I leder efter, er Dansk Statistik en godt sted at starte jeres søgen.
Brug evt. søgening “emne intitle: statistic” til at finde relevante artikler via Google.
Eksempel: marketing intitle: statistic.
3. Et design i særklasse
Udarbejd din infografik vha. et af de førnævnte værktøjer i en synergi af flotte illustrative billeder og informativ tekst.
4. Publicer infografikken og del den!
Som tidligere nævnt, bliver dit indhold uanset art aldrig til noget, hvis ikke du formår at dele det med omverdenen.
- Del den på de sociale medier
- Indsend den til hjemmesider som elsker infografikker eller andre illustrative elementer
- Tag fat i en række relevante bloggere
En simpel infografik
Tilbage i 2016 havde jeg fornøjelsen af, at arbejde sammen med min egen mor i forbindelse med en infografik. Min mor arbejder til dagligt som akupunktør, massør og kostvejleder i hendes klinik Aku-stikken.
Jeg skylder min mor alt, så derfor tøvede jeg ikke et sekund med at smide en masse timer efter hendes projekt, da hun “endelig” spurgte efter hjælp.
Planen var den, at hun i et samarbejde med Traeningsguiden skulle udarbejde en infografik vedrørende proteinshakes. Efter en brainstorm blev vi enige om, at “Den Perfekte Protein Shake” var retningen vi ville gå.
Min mor udarbejdede indholdet til infografikken, og så sørgede jeg for, at det hele kom til at være præsentabel i form af en infografik.
Resultatet:
Infografikken blev lagt på en landingsside på Traeningsguiden. Efterfølgende lavede jeg noget outreach, hvilket gav pote i et link til både Traeningsguiden og Aku-stikken fra Aktiv Træning. Som i kan se, så er infografikken meget begrænset med informationer, tal osv. Men den gjorde i og for sig sit arbejde, da det resulterede i et godt link fra en rigtig relevant hjemmeside.
Afrunding
Jeg håber at I har fundet indlægget informativ og relevant. Hvis der er punkter jeg ikke været inde omkring, og som du/I føler essentielt at tilføje, så send gerne en mail i min retning 🙂
Skriv et svar