Gæstebloggeren er denne gang Rasmus Hultquist fra ekspertvalg.dk.
Skrevet af Rasmus Hultquist
Igennem de seneste mange år har den teknologiske udvikling opnået en voldsom udvikling. Meget foregår i dag digitalt, og vi er alle sammen dagligt i berøring med enten smartphones, tablets eller en computer. Dette gælder i hvert fald for langt størstedelen af os i Danmark.
Den teknologiske udvikling ses også i erhvervslivet, hvor det i dag er lettere end nogensinde, at påbegynde et nyt projekt på internettet. Leadgenerering er noget, som det danske erhvervsliv i høj grad har taget til sig, da det kun kræver få ressourcer at komme i gang.
Her giver vi dig en guide til, hvordan du nemt og hurtigt kan komme i gang med leadgenerering
Hvad er leadgenerering?
Leadgenerering handler kort sagt om, at henvise kundeemner til forskellige leverandører. For at give et tydeligt billede af, hvordan en leadgenereringstjeneste tjener penge, vil der i det følgende blive beskrevet et eksempel på processen.
- En forbruger søger efter et produkt på Google, som forbrugeren ønsker at købe.
- På Google finder forbrugeren en side, som indhenter tilbud fra forskellige leverandører (Leadgenereringstjeneste).
- På denne side kan forbrugeren – udover at læse alt om det produkt, som vedkommende har søgt efter – udfylde en formular med sine behov og ønsker.
- Disse oplysninger sender leadgenereringstjenesten videre til en række leverandører, som der er indgået samarbejde med.
- De forskellige leverandører vil hver især udarbejde et tilbud, som er skræddersyet til den enkelte forbrugers behov og ønsker.
- Forbrugeren vælger det tilbud, som passer bedst til forbrugerens behov og ønsker. Findes ingen af disse tilbud interessante nok, kan forbrugeren – helt uden omkostninger – vælge at takke nej til alle de tilbud, som er modtaget.
Der er mange forskellige måder at gøre dette på, men for at gøre det så let forståeligt som muligt, forklares hele processen ud fra et konkret eksempel.
Eksempel på leadgenereringstjeneste
Greenmatch.dk er en side, som hjælper danskere med at finde de bedste tilbud på forskellige grønne energikilder. Det vi gør hos Greenmatch.dk, er, at hjælpe danskere med at finde gode og pålidelige leverandører af varmepumper, pillefyr, naturgasfyr og andre former for grønne energikilder.
På Greenmatch.dk er det bl.a. muligt for forbrugeren at læse om fordele og ulemper ved grøn energi, blive inspireret til hvilken grøn energikilde som vil passe bedst til vedkommende og naturligvis bestille op til 4 tilbud på eksempelvis en varmepumpe.
Hvad er planen med din leadgenereringstjeneste?
Som indledning til dit nye projekt skal du naturligvis gøre op med dig selv, hvad planen med din leadgenereringstjeneste er. At du gør op med dig selv, hvad din plan med projektet er, kan være altafgørende for det resultat, som du ender med at skabe.
Stil dig eksempelvis følgende spørgsmål:
- Skal projektet køre over flere år, eller skal dette være et midlertidigt projekt?
- Vil jeg udelukkende fokusere på ét produkt, eller vil jeg gerne have muligheden for at udvide mit sortiment?
- Kunne det på sigt være interessant at entrere et udenlandsk marked?
- I hvor høj grad er jeg villig til at bruge penge på markedsføring?
Når du har besvaret ovenstående spørgsmål, vil du have et langt bedre billede af, hvordan din leadgenereringstjeneste skal udformes. Specielt spørgsmålet om hvorvidt du ønsker at fokusere på ét produkt eller om du ønsker at have muligheden for at have et bredt sortiment.
Grunden til dette er, at dit valg af din hjemmesides navn, kan have stor betydning for markedsføringen af din leadgenereringstjeneste. Forklaringen på dette vil blive uddybet i et senere afsnit.
Find dit emne
Inden du rigtigt kan gå i gang med din nye leadgenereringstjeneste, er det vigtigt, at du finder det rigtige emne. Det er naturligvis op til dig selv, men det anbefales i høj grad, at du fokuserer på et nicheområde, når du skal starte helt fra bunden. Gør du dette, vil dine chancer for succes være langt større, end hvis du går ud og skyder med spredehagl.
Der er nemlig mange fordele ved at finde et emne og fokusere 100% på dette i starten. Hos Greenmatch.dk fokuserer vi eksempelvis på grøn energi. Da vi startede Greenmatch.dk, valgte vi, at grøn energi skulle være det overordnede emne, og at vi gerne ville have mulighed for at have et bredt sortiment.
Derfor valgte vi, at Greenmatch.dk ville være et passende domæne, som kunne dække over flere produkter inden for grøn energi. Hvis vi udelukkende ville fokusere på ét produkt – eksempelvis varmepumper – kunne vi vælge et andet domæne, som nøjagtigt beskriver, hvad siden handler om.
Hos kaffeautomatpriser.dk er det blevet valgt, at man udelukkende vil fokusere på at indhente tilbud på kaffeautomater, hvorfor dette domæne er valgt. Hvorfor det kan være en fordel at vælge et eksakt domæne, vil blive beskrevet i næste afsnit.
Sådan finder du dit emne
Det kan selvfølgelig være svært at finde det rigtige emne at skrive om, da man som helt ny ikke vil vide, hvad der vil være en god idé og hvad der vil være en dårlig idé. Når du skal finde et emne, er der dog en række værktøjer, som selv hjalp os i gang, da vi startede Greenmatch.dk.
Da mange leadgenereringstjenester benytter sig af SEO (Søgemaskineoptimering), når de skal markedsføre sit website, kan det være en god idé at analysere, hvilke søgefraser som forbrugerne benytter sig af, når de skal finde produkter. Til dette bruges et af Googles egne værktøjer kaldet “Google Keyword Planner”.
Google Keyword Planner er udarbejdet til at finde søgeord, når man skal administrere sine Google Adwords annoncer. Dog er det også et fantastisk værktøj til at finde emner til din leadgenereringstjeneste. Før du kan begynde at finde forskellige emner, skal du først oprette en Google Adwords konto – det er helt gratis i øvrigt.
Herefter vælger du “Søg efter nye søgeord ved hjælp af en sætning, et website eller en kategori”. Nu vil du få en boks frem, hvor du har mulighed for at indtaste et ord eller en sætning, og herefter trykke på “Få idéer” og vil nu få dette billede frem.
Du klikker nu på “Søgeordsidéer” og vil nu blive præsenteret for en liste, som viser, hvor mange søgninger der er på din indtastede søgefrase under kategorien “Gns. antal månedlige søgninger”. Derudover vil du også kunne se hvilke søgefraser, som Google relaterer til din søgefrase, og naturligvis også hvor mange søgninger der er på disse.
Du har nu fået en idé til, hvordan du kan finde dit emne til din leadgenerernigstjeneste, og du kan nu begynde at bygge dit website og markedsføre dette.
Markedsfør dit site og skab aktivitet
En meget attraktiv måde at markedsføre sin leadgenereringstjeneste på, er ved hjælp af SEO (Søgemaskineoptimering). SEO handler om at optimere sit website så godt, at dette får en højere placering i Googles søgeresultater. Det giver jo sig selv, at den side som ligger nr. 1, får flere besøgende, end den side som ligger nr. 10. Vi vil ikke give en dybere introduktion til søgemaskineoptimering i denne guide, da dette er et kapitel for sig selv.
Dog vil vi – som lovet – forklare, hvilke fordele der er ved at benytte sig af et eksakt domæne fremfor et overordnet. Der er især fordele ved at benytte sig af et eksakt domæne, hvis du ønsker at fokusere på markedsføring via SEO.
Grunden til dette er, at du har mulighed for at “fortælle” Google, at din hjemmeside kun handler om ét emne – til gengæld er det muligt, at læse alt om dette emne på din hjemmeside. Derfor bør du som et led i din markedsføring af din leadgenereringstjeneste sørge for, at skrive en masse tekster om dit emne, så du også får skabt noget aktivitet på din side fra de brugere, som besøger denne. Jo mere aktivitet, jo større chance for gode placeringer i Googles søgeresultater.
Indgå samarbejdsaftale med leverandører
Når du har fået skabt en masse aktivitet på din side, og du kan se, at der løbende kommer nye brugere, men samtidig tilbagevendende brugere, kan du begynde at overveje, at kontakte forskellige leverandører inden for dit emne. De brugere som er på din side for at læse om emnet, må i høj grad ses som værende interesseret i dette, og derfor må disse brugere være interessante for de forskellige leverandører.
Hvis du kan bevise overfor en række forskellige leverandører, at du har en masse unikke besøgende og samtidig en række besøg fra brugere som vender tilbage til din side, er der gode chancer for, at du vil blive set som værende en attraktiv samarbejdspartner, for disse leverandører, da du kan formidle kontakten mellem kunde og leverandør.
Vedligehold og forbedr dit site
Det er selvfølgelig vigtigt, at du aldrig tænker “Nu er jeg færdig med at bygge mit website, så nu behøver jeg ikke at lave mere på siden”. Det er naturligvis dit eget valg, og det er op til dig selv, hvad du ønsker at gøre med din leadgenereringstjeneste. Men hvis du fortsat ønsker at skabe trafik og engagement på din side, er det vigtigt, at du hele tiden sørger for at vedligeholde din side.
Dette kan eksempelvis gøres ved at have en blog på din side, hvor du løbende kan skrive artikler, som kan informere dine brugere, om alt hvad der rører sig i den branche, du arbejder i. Det er selvfølgelig også vigtigt, at du hele tiden holder øje med, om der er noget på din side, som kan forbedres. Benyt Google Analytics til at se, om brugerne hurtigt forlader din side og hold løbende øje med, hvordan brugerne interagerer med siden.
Arbejder du med et multisproget website, kan det hurtigt løbe op i en masse tid til oversættelse, hvor man med fordel kan gøre brug af et oversættelsesbureau.
Eventuel udvidelse
Selvom det måske giver god mening, skal det selvfølgelig tilføjes, at du bør fokusere på et marked ad gangen. Start derfor med at fokusere på det danske marked, hvorefter du har mulighed for at udvide din leadgenerernigstjeneste til andre markeder.
Men bare fordi du har fået sat en hjemmeside op i Danmark, betyder det ikke, at du nu er til stede på det danske marked. Du bør først markere dig som en seriøs trussel på dit hjemmemarked, før du bør gøre dig tanker om at entrere andre markeder.
Mulighederne er mange, og det er kun fantasien, som sætter grænser. Processen i udlandet foregår i store træk på samme måde som i Danmark, og så er det jo kun en fordel, at du kan styre dine udenlandske sider fra dit kontor i Danmark.
Vi nærmer os artiklens sidste punktum, og du bør efter grundig gennemlæsning af denne, være klar til at starte din egen leadgenereringstjeneste.
Vi ønsker dig al held og lykke med dit projekt.
Skriv et svar