Det er ingen hemmelighed, at keywords er dine nøgleredskaber, når det handler om SEO og dine markedsføringsmuligheder på nettet.
Men Amazon fungerer anderledes end Google, og det er afgørende for dig som sælger at vide, hvordan du skal anvende dine søgeord, når du vil opnå en høj placering i søgeresultaterne på Amazon.
Mit navn er Sasa Kovacevic, og herunder vil jeg komme ind på, hvordan Amazon fungerer rent teknisk, og hvad keywords har af betydning for, hvordan du som privat sælger eller virksomhedsejer skaber en knivskarp salgsannonce på handelsportalen.
Du får praktiske og håndgribelige værktøjer til, hvordan du kan finde de rette keywords for dine produkter. Hvis du er interesseret i en bredere guide til markedsføring på Amazon, kan du tjekke disse 31 tips ud.
Derfor skal du investere tid i at forholde dig til keywords
I princippet kan ethvert produkt blive genstand for salg på Amazon, hvor både små og store virksomheder verden over har fået øjnene op for portalens potentiale for global e-handel.
Uanset om du er forhandler af dit eget brand eller sælger produkter, som kobler sig til en eksisterende produktserie, er det afgørende, at du er synlig, når kunderne søger efter bestemte varer.
Dine muligheder for salg er ringe, hvis dine annoncer befinder sig på side 15, og vejen til synlighed handler om god SEO og især en ordentlig keyword- eller søgeordsanalyse hertil – og ikke mindst at få nøje udvalgt de rette.
En komplet salgsannonce der tilfredsstiller kundernes behov for fyldestgørende information af høj kvalitet er det, der skaber dit salg på Amazon.
De effektive muligheder for at nå ud til udenlandske markeder for e-handlen gør Amazon til en fremstormende salgsportal, der vurderes at have 3 gange så mange køber som Google.
Amazon handler udelukkende om køb og salg.
Dette gør det nødvendigt for dig som sælger at kvalificere og optimere dine salgsannoncer.
Bag om funktionen på Amazons A9 algoritme
Amazon opererer med deres helt egen algoritme, som adskiller sig fra søgetjenesten Google, og det er centralt for dig som sælger at blive bekendt med, hvordan den fungerer for at kunne skabe de stærke salgsannoncer, når det kommer til keywords og anvendelsen af dem.
Først og fremmest skal du vide, at algoritmen er designet til at ranke de annoncer højest, som har en bred variation af forskellige, relevante keywords. Dermed skal du ikke bruge det samme søgeord 2 gange.
Derudover er rækkefølgen i brugen af keywords alfa omega i dine annoncer. Det vil sige, at du skal anvende de bedste keywords allerførst i forbindelse med produkttitlen.
Derefter kan du anvende de næstbedst i enten salgspunkter eller til produktbeskrivelsen.
Endelig har du mulighed for at flette de resterende keywords ind i Backenden i afslutningen af salgsannoncen, som ikke er synlig for kunden, men som fortsat kan fanges af A9-algoritmen.
Sådan udvælger du de rette keywords
Nu ved du, hvordan du skal bruge og liste dine keywords, men hvordan udvælger du så dine relevante søgeord?
Herunder giver jeg en række praktiske råd, som du med fordel kan benytte dig af, når du arbejder med at finde og udvælge dine søgeord:
Foretag en søgeordsanalyse med afsæt i Amazon
Eftersom Amazon alene baserer sig på køb og salg, vil den i søgningerne adskiller sig fra f.eks. Google, som også anvendes i forbindelse almindelig research. Brugerne på Amazon er der for at købe – og det designer Amazon deres søgninger efter.
Derfor er det vigtigt, at du analyserer værdien af et søgeord i forhold til netop Amazon, så det er tilpasset deres A9-algoritme.
Jeg bruger altid MerchantWords, når jeg skal finde søgeord. Det er efter min mening det mest præcise værktøj, når det kommer til søgeord på Amazon. Hvis du spørger dig selv, hvordan kan MerchantWords finde data, når Amazon ikke udleverer så læs deres guide her.
Find ud af dine konkurrenters strategier
Du vil typisk have konkurrenter på Amazon enten med hensyn til brand eller produkttype. Ved at finde ud af hvilke keywords dine velfungerende konkurrenter gør brug af, kan du med fordel undersøge dem og derved skabe dit afsæt for at skabe flere effektive søgeord.
List dine udvalgte keywords efter deres relevans i forhold til dit produkt
Relevansen af søgeord skal være dit kernefokus. Som tidligere beskrevet er Amazon skabt i forhold til kundernes behov, og derfor spiller relevansen af keywords ind i forhold til det givne produkt og dine muligheder for at få en høj placering i søgeresultaterne.
Des bedre og mere skarp du er i stand til at skabe dine keywords, des større sandsynlighed er der for, at Amazon vil ranke dig højere.
Vær bevidst om valg af lange (LSI) eller korte keywords
Valg af enten korte eller lange søgeord (Long Tail Keywords) afhænger af typen af dit produkt og nichen. Længere keywords anvendes typisk til produkter på mindre nicheområder og vil typisk blive brugt i forbindelse med lancering af helt nye produkter.
De korte søgeord vil typisk have en høj søgevolumen, da de er konkrete og specifikke og vil lægge sig op af veletablerede produkttyper- eller serier.
Sørg for at dine keywords er specifikke i forhold til marked, du ønsker at sælge på
Eftersom Amazon giver mulighed for at nå ud til det globale marked, er det vigtigt, at du tilpasser søgeordene i forhold til land, du vil sælge i. Søgeordstermer differentierer sig fra land til land.
Tak for et informativt blogindlæg Sasa!