(Denne artikel er sponsoreret)
Har du ligesom jeg, en stor interesse i menneskers online adfærd, og hvordan mange af os bruger søgemaskiner såsom Google, Yahoo og DuckDuckGo i løbet af vores beslutningsproces?
Så er søgemaskineoptimering (SEO), muligvis et arbejdsområde, som du vil kunne komme til at føle en vis form for kærlighed for.
Mit navn er Patrick Hoffmann, og jeg har lige siden 2014 brugt ufattelig mange vågne og sovende timer på, at optimere især hjemmesider til at performe godt i søgemaskinerne.
Jeg har tænkt mig at dele ud af de erfaringer, mange timer i branchen har givet mig. Forhåbentlig bliver du en smule klogere på hvad søgemaskineoptimering er, og om det er noget du skal dykke dybere ned i.
Hvad er søgemaskineoptimering?
Hvad er søgemaskineoptimering? Når man søgemaskineoptimerer, arbejder man med at optimere en destination såsom en hjemmeside eller en social profil, til at få en bedre placering i en given søgemaskine (Google, YouTube, Instagram, Amazon mv).
Dette er blot én af de mange søgeresultater, du kan møde i Google. Det er de færreste der tænker over det, men vi møder konstant forskellige versioner af søgeresultaterne i Google – i 2018 var jeg til et oplæg med en medarbejder hos Google, som fortalte os, at der på daværende tidspunkt fandtes 70+ forskellige baser af et søgeresultat på Google.
Ovenfor søges der på sko, men hvordan havde det ikke lige set ud, hvis vi havde søgt på en restaurant, en sportsbegivenhed, en person eller noget helt andet?
Nok om det. Du har ventet på det i omkring 3 minutter nu, så her er mine bedste anbefalinger til dig, som vil til at begynde med søgemaskineoptimering.
1. Opbyg en forståelse af, hvad søgemaskineoptimering er
Hvis ikke du ved hvad søgemaskineoptimering er, vil du famle i blinde. Derfor vil jeg råde dig til, at bruge nogle dage på, at sætte dig rigtig godt ind i emnet.
Jeg var selv ret så håbløs tilbage i 2014 – men det var også fordi, at jeg selv ville teste ALT. Dén måde at gøre det på, er ret så tidskrævende, da det tager mange måneder at finde ud af, hvor håbløs man egentlig er. Ikke desto mindre var det min måde at gøre det på – nu skal du finde din.
Podcasts og YouTube
I dag er det blevet meget populært at lytte til podcasts om SEO. Mit bud er, at det er den populære måde i Danmark, da de informative videoer på YouTube stort set alle sammen er på engelsk.
Ikke desto mindre er de danske podcasts om søgemaskineoptimering ret så hæderlige, hvis man er nybegynder. Efterfølgende kan du jo rette dig mod YouTube for at se, om der er noget derpå, du kan blive kloger af.
2. Linkbuilding og dets betydning
Hele internettet er bygget på et fundament af links. Uden links ville søgemaskinerne ikke kunne vide, at en given hjemmeside eksisterer.
Derfor er et link fra en andens side til din, en indekator for, at nogen vil anbefale Google at tage et nærmere kig på din hjemmeside.
Omvendt er et link fra din side til en anden, noget Google værdsætter, og det virker til, at Google godt kan finde på at give dig lidt ekstra point, hvis du af og til linker ud til andres hjemmeside.
Da jeg tilbage i 2014 startede min rejse med søgemaskineoptimering, skete det på min fætter Nicolai’s sofa i det store København. Det første han anbefalede mig var, at læse Linkbuildingbogen af Henrik Bondtofte.
Bogens indhold kan jeg som sådan ikke huske i dag – men den gjorde mig hooked på hele linkbuilding-området, som er blot én af mange områder indenfor søgemaskineoptimering. Derfor vil jeg råde dig til, at besøge hans hjemmeside med linkbuilding artikler og guides. De er i hvert fald up-to-date og Henrik plejer at være front runner, når det kommer til nyheder indenfor linkbuilding-området.
3. Test dine ideer og lad dig ikke tynge af best-practices
Dette er manges hæmsko. Sagen er den, at der findes RIGTIG mange artikler på internettet og videoer på YouTube om hvordan og hvorledes SEO fungerer.
Sagen er den, at ingen af dem i princippet ved hvordan SEO fungerer i morgen. Det værste af det hele er, at det hele jo nok startede med, at én person lavede en artikel om SEO, som efterfølgende blev kopieret af en anden, derefter en tredje og så videre…
Test derfor dine ideer af, men hold dig nu alligevel lidt indenfor de rammer, som du hører alle “specialister” belære dig med.
Patrick! Hvordan testede du dine ideer af? Det gjorde jeg på min egen hjemmeside. Denne blog er eksempelvis en af de hjemmesider, jeg har testet rigtig mange ting på. Både ift. opsætning af artikler, intern linkbuilding, ekstern linkbuilding, opsætning af en wordpress-hjemmeside, CSS-styling og meget mere.
4. Google Analytics
Uden software som Google Analytics og Google Search Console, vil du langt hen af vejen være på bar bund, når det kommer til performance.
Altså hvordan din hjemmeside driver trafik til og fra sig fra søgemaskiner, sociale medier m.fl.
Du kan finde ud af hvordan, ved at Google “Google Analytics” og “Google Search Console”.
Det er super nemt at sætte op, så snart du har din hjemmeside (driller det, kan du jo evt. lave en søgning på YouTube ligesom alle andre).
(Denne artikel er sponsoreret)
Skriv et svar