Som du skal til at se, har jeg selv brugt denne strategi hos en virksomhed, som i de første 2 uger generere:
- 3 salg på webshoppen.
- 484% flere følgere.
- Over 2.500 likes.
- 17 kommentarer.
Og i dag vil jeg dele nogle af mine metoder med dig.
Hvordan Instagram genererede salg og trafik til virksomheden
Da jeg overtog virksomhedens Instagram-profil, var den mildest talt kedelig:
- Uskarpe produktbilleder.
- Uinteressant billedtekst.
- Lavt antal følgere.
Gode billeder konverterer bedre
Førhen tog virksomheden selv alle billederne – det var slut nu.
Jeg anvendte kun produktbilleder fra leverandørerne.
Skarpe og kreative billeder.
På 14 dage steg antallet af følgere fra 443 til 2143 hvilke er:
484% stigning.
…Men ikke nok med det:
Webshoppen modtog 3 ordrer, der alle kunne spores tilbage til Instagram-profilen.
Keep reading.
Hvordan Instagram skaffede trafik til webshoppen
Trafikken er livsnerven i enhver online virksomhed og forretning.
Det var jeg udemærket godt klar over:
- Ingen trafik, ingen leads.
- Ingen leads, ingen salg.
- Ingen salg, ingen forretning.
Derfor sørgede jeg for, at profilen linkede til hjemmesiden.
Hvis du selv skal gøre det:
Profilsindstillinger > Rediger profil > Indsæt linket og tryk gem.
Linket vil blive vist som på billedet:
“Hvordan fik du folk til at klikke på linket?”
Det er her jeg var kreativ.
Det eneste sted der er links på Instagram er:
#trummehvirvel
i profilteksen.
Derfor skal man påvirke ‘Instagrammerne’ til at gå ind på linket.
Denne metode har jeg beskrevet i min:
Guide til hvordan du skaffer mere trafik via din Instagramprofil.
Sporingen af trafikken fra Instagram vha. Google Analytics
For at kontrollere om Instagram havde en indvirkning på trafikken,
anvendte jeg Google Analytics.
Du kan lave en sporbar Instagram-URL vha. Googles URL builder.
(Her er det en idé at være kortfattet, så linket ikke bliver for langt).
Det jeg personligt benytter er:
- Website URL: www.patrickhoffmann.dk
- Campaign Source: IG (Instagram)
- Campaign Medium: SM (Social Medie)
- Campaign Name: IG (Instagram)
hvilket generede følgende URL:
www.patrickhoffmann.dk/?utm_source=IG&utm_medium=SM&utm_campaign=IG
…..som du kan spore via Google Analytics som “IG / IG“.
Målrettet anvendelse af hashtag i forhold til kundesegmentet
Altid anvend Hashtags.
Altid!
Mindst 20 – Gerne 30.
Instagram har valgt at sætte et loft på 30 hashtags pr. billede.
Hvis dette loft overskrides, bliver billedteksten slettet..
Du tænker sikker:
“Du brugte sikkert de samme hashtags som dine konkurrenter”
…men hvad hvis jeg ikke gjorde?
Keep reading.
Sådan differentierer du dig fra dine konkurrenter vha. hashtags
Hashtags er i forhold til Instagram,
måder at kategorisere indhold på.
Samtidig er hashtags afgørende for,
hvor bredt dit billede bliver delt.
CASE: Tøjforretning med webshop
Du driver en tøjforretning der sælger tøj til kvinder.
Du har netop fået den nye kollektion ud i butikkerne og på webshoppen.
Du skal nu til at promovere produktet på Instagram.
Du mangler gode hashtags der kan konverteres til salg.
#tøj ville være det oplagte valg.
Der er dog rigtig mange der har deres billede i denne kategori.
Faktisk 45.810 stk.
Dette fandt jeg ud af på hjemmesiden WEBSTA, en hjemmeside der kategoriserer de mest populære Instagram hashtags.
Ved at skrive “tøj” i søgefeltet, får du både de mest populære samt relaterede hashtags.
Ved at benytte dig af #tøj risikerer du, at forsvinde i mængden:
Ingen ser det = ingen aktivitet.
Hashtags som #tøjsalg og #tøjtilsalg er blevet brugt henholdsvis 4.666 og 3.838 gange,
hvilket øger chancen for gode placeringer i længere tid.
Der er langt op til de 30 hashtags,
korrekt.
Derfor får du mit:
Guldkorn der skal lede dig i retningen af potentielle kunder på Instagram
Led der hvor dit segment befinder sig – men ikke hos dine konkurrenter…
Du sælger stadig tøj til kvinder, og danske kvinder læser blade..
..danske kvinder der læser blade – læser sikkert femina.
Korrekt.
@feminadk har 80% danske kvindelige følgere.
Hashtags fundet på femina’s Instagramprofil:
- tabubryder
- femina
- ugensfemina
- inspiration
- smukt
- feminaanbefaler
- nyekollektioner
- tasker
Din tøjforretning og femina vurderer jeg til at have nogenlunde samme kundesegment.
Ved at benytte de hashtags, som @feminadk allerede har succes med,
rammer du dit kundesegment på en måde,
@feminadk har vist virker.
…ikke nok med det, så bruger du andre hashtags end dine konkurrenter,
hvilket betyder;
at du kommer ud til potentielle nye følgere på en måde, som dine konkurrenter ikke gør.
#perfekt
Metoden der gav den største mængde nye følgere
Interageren med folk.
Der findes en række forskellige metoder at interagere med folk på Instagram på.
Jeg benyttede mig af den aggressive metode.
“Aggressiv siger du? Er det ikke problematisk?”
Selvfølgelig, men målet var også, at tjene penge til virksomheden.
Metoden:
Følg folk – for derefter at ‘unfollow’ igen.
Du kan opbygge en solid mængde følgere ved blot,
at følge dem og derefter afvente at de følger dig tilbage.
Denne metode virker godt i forhold til at ramme det rigtige segment.
Nu tænker du sikkert, at du lige pludselig selv følger 10.000 Instagramprofiler..
Korrekt,
medmindre…
at du går ind og ‘unfollower’ dem igen.. Denne proces er den længste – men nødvendig.
Se denne Guide til hvordan du unfollower følgere på Instgram nemt og hurtigt.
Instabloggernes metode der giver den største mængde nye følgere
For at finde ud af, om ovenstående metode er den som alle bruger, forhørte jeg mig ved en række Instabloggere (Instagram-brugere der bruger profilen som deres blog). For at give et ordentligt billede, skulle Instabloggerne have minimum:
- 40.000 følgere.
- 1.000 likes pr. billede.
- 50 kommentarer pr. billede
Samtlige adspurgte Instabloggere anvendte den samme procedure:
Like 3 billeder hos den ønskede følger.
Det vil altså sige, at de har succes med deres blog UDEN at bruge oceaner af tid på, at følge andre brugere på Instagram. Fordelen med denne metode er, at den ikke virker så agressiv overfor modparten.
(Vil du selv i gang med din hjemmeside, kan du se min guide til hvordan du laver din egen hjemmeside).
Lad os lige samle trådene:
Ideen med dette indlæg er, at du nu ser markedsføringen på Instagrams 3 vigtigste principper som:
- Kvalitetsbilleder frem for alt. Gode billeder konverterer bedre.
- Brug hashtags til din egen fordel. Følg ikke altid mængden, men differentier dig ved at kigge i andre retninger end dine konkurrenter.
- Promover Instagram-profilen ved at interagere med andre. Hvis ikke at du er til den aggressive metode, så like og kommenter på folks billeder – alle elsker kommentarer.
Og denne guide skulle gerne have givet dig nogle ideer til, hvordan du får din Instagram-profil til at stå stærkere i kampen om kunderne.
Her er, hvad du nu skal gøre:
- Send mig en mail; patrick6740@gmail.com, og lad mig høre hvad du tænker om dette indlæg.
- BRUG disse strategier fra denne guide. Uden handling, kommer du heller ikke frem på Instagram.
Spændende betragtninger – Instagram er et medie jeg længe har tænkt over hvordan jeg vil angribe, men jeg er aldrig kommet længere end det – men vil nu forsøge mig med din strategi, og se om det ikke virker:)
Hej Peter, dejligt at du kunne lide det!
Som jeg ser det, så bliver Instagram kun større og større, så det er med at “hoppe med på bølgen” sort of speak.
Vend endelig tilbage når du har prøvet det af 🙂
Mvh Patrick
Fedt indlæg! – Instagram er helt klart et medie man skal benytte sig af! Især hvis man ønsker at skabe et behov hos forbrugeren 🙂
Hej Casper, tak for det!
Du har fuldstændig ret.
Det faktum, at man nærmest udelukkende kommunikerer gennem billeder,
passer perfekt til virksomheder hvis strategi er, at skabe et behov hos kunden. 🙂
Enormt spændende indlæg, synes dog det er lidt ærgeligt at instagram ikke skaber flere salg, derfor har jeg selv droppet det med min virksomhed .
Hej Patrick, tak for det. Hvad for nogle produkter eller service arbejdede du med? For jeg vil give dig ret i, at ikke alle virksomheder har held med Instagram – igen vil jeg dog argumentere for, at det handler meget om, hvordan man griber udfordringen an 🙂
Mvh Patrick
Helt sikkert – andre medier såsom Facebook og Google Adwords bliver også kun mere og mere omkostningstunge, så det er med at brede sig ud på så mange medier som muligt:)
Jeg vender tilbage når jeg har afprøvet dine fifs:)
Super interessant indlæg med mange guldkorn ????????????
Jeg prøver at knække koden til Instagram, hvor jeg kun har lidt over 500 følgere, men over 4.000 på min Facebook side
Så jeg vil prøve nogle af dine tips af
Fedt Elsebeth, hvis du knækker den må du endelig sige til!
For som du siger, er det blot guldkorn, men der er sikkert mange flere! 🙂
Sig endelig til hvis mine tips virker 🙂
Godt indlæg Patrick!
Daniel Johannesen, hvad siger du til at skrive lidt på vores blog om svømning?
Mvh
Jesper
Hej -tak for al din viden :-)n Jeg har hentet https://websta.me men kan ikke finde ud af at lave de der søgninger du viser -hvor man kan se hvilke #’s fx femina bruger … vil du hjælpe mig? Kh. Mo / #mochristianshavn
Hej Mo Nanna,
Som jeg forstår spørgsmålet, så vil du gerne vide hvilke søgeord Femina anvender?
Hvis det er tilfældet, så kan du gå ind og finde femina’s instagram-profil og se hvilke #hashtags de bruger.
Eksempelvis dette her – link til billedet. Her bruger Femina #budgetmode #ugensfemina #outfitoftheday og #ootd.
#ugensfemina er ikke så relevant, da du selvsagt ikke har noget at gøre med Femina. Men de tre andre er yderst interessante – og dem kan du så tage med videre til Websta.
Jeg håber at du kan bruge svaret – ellers må du sige til 🙂
Hej Patrick!
Super gode indputs! Ejer du selv en side med mange følgere? Godt læsestof!
Yderst interessant læsning. Jeg har en butik med loppefund, brugskunst og jeg har eget værksted hvor jeg laver DIY projekter og restaurerer gamle møbler. Meningen er at det meste af mit salg skal foregå fra sociale medier, men det går sgu for langsomt. Derfor er jeg nødtil at have et deltidsjob ved siden af min virksomhed, jeg er på Facebook, men jeg har aldrig brudt mig om IG, men kan godt se nu at det må være vejen frem for mig. Jeg vil helt sikkert prøve og jeg kan føre dine fif ud i livet, selv om jeg ikke er en ørn til det.
Hej Irene – tak for kommentaren! Da jeg startede min første webshop, solgte jeg loppefund som blikskilte, blikdåser og andet super nydelig interiør med retro træk over sig.
Jeg vil foreslå dig, at du på en både kombinerer dine indlæg på Facebook med dem på Instagram – i hvert fald hvis du vil annoncere uden at bruge kroner på annoncering (altså helt regulære opslag på henholdsvis Facebook og Instagram).
En anden ting jeg synes du skal tage med er, at du skal gøre nogle hashtags klar på den mobil eller anden enhed, som du vil lave dine opslag med. Så kan du hurtigt kopiere dem ind i billedbeskrivelsen på Instagram, og spare adskillige minutter pr. opslag.
Den anden dag så jeg et opslag på Facebook, hvor en butik med loppefund delte billeder fra hele butikken – jeg kunne se ALT de solgte. 15 minutter efter havde jeg købt mig et nyt bord og 4 nye stole 😉
Hej Patrick,
Meget interessant læsning.
Hvad tager du for at hjælpe privatpersoner med at øge deres antal af følgere på Instagram?
Vh
Jeppe Ludvigsen
Hej Patrick 🙂
Jeg spørger om det samme som Jeppe Ludvigsen!
Mvh. Josefine
Hej Jeppe
Beklager det sene svar – jeg har afholdt lidt ferie væk fra computeren.
Jeg har ikke mulighed for at tage privatpersoner ind udenfor Spinnaker Nordic på nuværende tidspunkt. Opgaverne er for mange. Hvad og hvor meget skal du have lavet? Det kan være, at jeg kan sende dig i retningen af en, som har muligehden for at hjælpe dig?
Og af ren og skær interesse, hvorfor indgår ‘spammail’ i din mail? 😉
Hej Josefine
Jeg har svaret har Jeppe ^ 🙂
Hej Patrick
Godt indlæg.
Jeg forstår ikke helt det med at follow også derefter at unfollow. Hvorfor ikke bare beholde dem?
Vi har fx en app så vi kan se hvem der unfollwer, det gør jo bare at vi også unfollwer dem.
Hej jeg laver billeder af remlig høj kvalitet men jeg ønsker os at jeg kan få en masse følgere på Instagram og fb og mit mål er at lave penge der igennem men jeg ved ikke hvordan jeg griber det bedst an kan du give mig et godt svar på det.