Dagens gæst er Sara Green Brodersen, stifter af deemly. Sara har en baggrund som management konsulent, men i foråret 2015 fik Sara ideen til deemly.
I starten blev der arbejdet på deemly ved siden af fuldtidsjobbet. Det holdte dog kun frem til nytår – og fra den 1. februar har Sara arbejdet fuldtid på deemly.
Hej Sara og velkommen. Vi skal i dag tale om dig og dit startup. Hvad er deemly?
deemly.co er din online troværdighedsprofil.
Vi skaber mere tillid mellem brugerne i deleøkonomien ved at samle brugernes ratings og reviews på tværs af platforme til en samlet score.
På den måde bliver det lettere for brugerne at komme i gang på nye platforme, og tilliden mellem brugerne stiger.
Derfor vil aktiviteten på platformene også stige. Det koster ikke noget at oprette sig på deemly.
Forretningsmodellen ligger i at vi kan integrere på de forskellige platforme, så uanset hvor brugeren logger ind kan man se, hvor troværdige vi hver især er.
Hvad er det for et behov, som deemly dækker?
Brugerne af deleøkonomien oparbejder en god og samlet profil med masser af ratings og reviews fra diverse transaktioner.
Disse ratings og reviews har tidligere været spredt ud på flere platforme, som brugeren interagerer på.
Det vi gør hos deemly er, at samle alle ratings og reviews ét sted.
På den måde, behøver forbrugeren kun én profil på tværs af diverse platforme.
Derved skal brugeren kun opbygge sin profil en gang, og man slipper for inaktivitet, som ny bruger, da der allerede er tillid til en via tidligere ratings og reviews.
Vi ved, at 49% af danskerne og endnu flere i udlandet ikke tør tage del i deleøkonomien, fordi de ikke stoler på fremmede.
Der er oftest langt fra idé til handling. Hvordan oplevede du denne proces?
Jeg arbejdede som management konsulent hos Implement Consulting, så jeg sad i et godt og trygt job.
Jeg synes, det var svært at tage springet ud i usikkerheden, uden pension og sikker løn. Men da jeg havde arbejdet med deemly ved siden af mit fuldtidsjob i lidt mere end et halvt år, kunne jeg ikke lade være med at tage springet.
Jeg fik så meget positiv feedback på min ide, så jeg måtte simpelthen prøve det af.
Og det er jo gået meget godt.
Jeg tænker, at deemly er et meget moderne og internationalt navn – Hvad betyder det egentlig, og er dét det originale navn?
Vi ville gerne have noget, der var let at udtale på mange sprog, da vi tænker internationalt fra start.
Derfor tænkte vi med det samme i engelske baner. “To deem” betyder, at man dømmer/vurderer nogen/noget, så det var utrolig passende, og på den måde kom vi frem til deemly.
Har du haft nogle specielle problemer i opstartsfasen – stiftelse af selskab, regnskab, finans m.fl.?
Jeg synes, der er utrolig mange udfordringer. Der skal rigtig mange ting til, før man fx får en investering ind – og mange af de ting, havde jeg aldrig prøvet før.
Heldigvis har jeg et godt netværk, som jeg har brugt en del. Man er nødt til at spørge sig frem, og det hjælper meget at høre andres historier og erfaringer.
Men helt sikkert er det en administrativ byrde at skulle oprette bankkonti mv.
Har du benyttet dig af netværks? Både online og offline.
Jeg bruger mine netværk rigtig meget. Jeg er medstifter af Women in Tech DK, så jeg prioriterer netværk højt. Jeg synes, det er utrolig givende at tale med andre, der har de samme interesser og har prøvet noget af det samme, som jeg er igennem.
Online netværk er med til at skabe et personligt brand, så det eksperimenterer jeg også lidt med.
Falder det dig naturligt at være leder i din egen virksomhed?
Det er helt bestemt noget, man skal vænne sig til, men jeg synes stille og roligt, at jeg er faldet til i rollen.
På nuværende tidspunkt, er vi et team på 9 personer, så der er lidt at se til, men jeg synes, det er spændende at se teamet vokse og medarbejderne udvikle sig.
Hvordan tillærer du dig bedst ny viden, for at blive en bedre iværksætter?
Jeg har rigtig mange kaffeaftaler med seje iværksættere, og folk jeg ser op til.
Jeg synes, det er den bedste inspirationskilde at høre andres historie og lære af deres fejl og succeser.
Derudover følger jeg med i startup news, læser en del forskellige startup bøger, lytter til podcasts, m.v. Der sker så mange spændende ting, og iværksætteri er jo en af mine største interesser, så det er helt naturligt for mig.
Jeg hører, at I tidligere har rejst en millioninvestering – vil du fortælle lidt om den og evt. Hvordan det har gavnet deemly?
Vi rejste en investering før vi lancerede hvilket forkortede vores “time-to-market”.
Vi havde en masse interesse fra mulige kunder allerede på idéstadiet, så for ikke at tabe interessen fra dem, skulle vi hurtigt i søen med et produkt – det kunne vi ikke have gjort uden ekstern kapital. Derudover har det givet en blåstempling af os som virksomhed og team.
Har al medieomtalen betydet noget for dig og virksomheden?
Ja, det har det bestemt. Vi kan tydeligt se, at der kommer nye brugere ind, når vi bliver nævnt i diverse medier. Derudover har vores PR samt sociale medier været med til at generere en hel del leads til potentielle kunder – og der er jo ikke noget bedre, end når potentielle kunder selv henvender sig.
Hvad er dit mål for 2017, og hvad er status på målsætningen for 2016?
Vi har en 1000 dages plan – her er målet, at vi er på alle kontinenter indenfor de 1000 dage (fra maj 2016). Vi skal arbejde internationalt fra start, så vi er allerede igang med at kigge på udlandet. Jeg har fx kontakt med platforme i Canada, USA og Holland, hvilket er rigtig spændende.
En af vores målsætninger er, at vi skal have betalende kunder inden året er omme. Det virker ikke urealistisk på nuværende tidspunkt, så jeg satser meget på, at det lykkes.
Skriv et svar